Oddiel I
Základné ustanovenia
Článok 1
Úvodné ustanovenia.
1, Tento prepravný poriadok obsahuje prepravné podmienky dopravcu potrebné na uzavretie
prepravnej zmluvy.
2, Dopravcom podľa tohto prepravného poriadku je Phoenix Travel & Transportation s.r.o, Agátova 426/8 SK 02061 Lednické Rovne, ktorá
podniká v cestnej nákladnej doprave na základe výpisu z OR Okresného súdu Trenčín Oddiel :Sro,Vložka č:25865/R
Prepravou podľa tohto prepravného poriadku je premiestnenie vecí, nákladov, priemyselných
tovarov a iných požadovaných druhov tovaru v medzinárodnej a vnútroštátnej cestnej nákladnej
doprave.
Článok 2
Druh prevádzkovanej cestnej dopravy a rozsah poskytovaných dopravných
Služieb.
1. Dopravca vykonáva nákladnú cestnú dopravu v tomto rozsahu:
a) vnútroštátna cestná nákladná doprava
b) medzinárodná cestná nákladná doprava.
2. Charakter vykonávanej nákladnej cestnej dopravy:
vozové zásielky , kusové zásielky
3. Za vozové zásielky sa považujú zásielky prepravované jednému prepravcovi / odosielateľovi alebo
príjemcovi/ jednou jazdou vozidla, ak ich hmotnosť je vyššia ako 2500 kg alebo bez zreteľa na jej
hmotnosť.:
a. ak je ňou využitá užitočná hmotnosť alebo ložný priestor použitého vozidla
b. ak je podľa dohody s prepravcom vykonaná preprava zásielky zvláštnou samostatnou jazdou
vozidla alebo preto, že povaha zásielky , prípadne vykonanie prepravy v požadovanej lehote si to
vyžaduje.
c. ak sa nakladá alebo vykladá zásielka z prevádzkových dôvodov na dvoch alebo viacerých
miestach. O jednu jazdu vozidla ide aj vtedy, ak dopravca z prevádzkových dôvodov preložil
náklad na iné vozidlo.
4. Za dokládku "kusovú zásielku"sa považuje zásielka prepravovaná spoločne s inými zásielkami alebo pri takej jazde
vozidla, ktorá by sa inak musela vykonať bez nákladu.
Článok 3
Vymedzenie prepravovaných vecí dopravcom.
1. Dopravca vzhľadom na svoju technickú základňu prednostne prepravuje vozové zásielky, ale
vykonáva tiež prepravu kusových zásielok .
2. Druhy prepráv podľa technickej základne, najmä vozového parku:
Preprava nákladu na paletách a preprava iných druhov tovaru na základe objednávok prepravcom.
3. Iné prepravy vykonáva na základe podrobných objednávok prepravcov.
Článok 4
Veci vylúčené z prepravy.
1. Z prepravy sú vylúčené:
a. veci, ktorých preprava je zakázaná platnými právnymi predpismi,
b. / bodu 1.1.3.6 ADR platnej od 1. 1. 2019 (podlimitná preprava),
// bodu 1.1.3.4.2 ADR platnej od 1. 1. 2019 (preprava nebezpečných vecí v obmedzených množstvách balených v maloobchodných,
spotrebiteľských obaloch /LQ/),
/// kapitoly 3.5 ADR platnej od 1. 1. 2019 (vyňaté množstvá /EQ/)
c. predmety, ktoré svojimi rozmermi alebo hmotnosťou vzhľadom na užitočnú
hmotnosť,rozmery vozidiel a stav pozemných komunikácií, ktorých má byť pri preprave použito,
sú nevhodné na preprave vozidlom dopravcu, veci vysokej resp. ťažko vyčísliteľnej hodnoty /
umelecké zbierky, starožitnosti a pod.
2. Dopravca vzhľadom na svoju terajšiu technickú základňu neprepravuje živé zvieratá.
3. Dopravca nevykonáva zvlášť nadmerné a nadrozmerné prepravy, ktoré by si vyžadovali
Špecializovanú technickú základňu.
4. Ak bola podaná k preprave zásielka, ktorá je vylúčená z prepravy alebo jej preprava je povolená za
zvláštnych podmienok, bez toho aby bola táto povaha zásielky dopravcovi oznámená alebo bola
prevzatá taká zásielka k preprave na podklade nesprávnych alebo neúplných údajov, je odosielateľ
povinný zaplatiť pokutu vo výške rovnajúcej sa trojnásobku dohodnuté prepravného za celovozovú
zásielku.
Článok 5
Podmienky pristavovania vozidiel na nakládku a vykládku a rozsah spolupráce odosielateľa a príjemcu
vecí s dopravcom.
1. Dopravca ale aj odosielatelia a zasielatelia zabezpečia, aby boli zmluvne dohodnuté dopravné
harmonogramy v súlade s Nariadením EP a Rady č. 561/2006 o harmonizácií niektorých právnych
predpisov v sociálnej oblasti , ktoré sa týkajú cestnej dopravy . Ide najmä o dodržiavanie doby prevádzky
nakladacích miest odosielateľa a vykladacích miest príjemcu, dodržiavanie časov nakládky a vykládky tak,
aby vodiči dopravcu mohli dodržiavať režim práce týkajúci sa doby jazdy, prestávok, denných a
týždenných odpočinkov.
2. Zásielku alebo jej časť, ktorá podľa svojej povahy vyžaduje aby bola počas prepravy a manipulácie
chránená pred poškodením alebo stratou, je odosielateľ povinný podať k preprave v riadnom obale,
zodpovedajúcom podmienkam v cestnej doprave.
3. Odosielateľ je povinný zaistiť, aby obaly zásielky alebo jednotlivých kusov zásielky svojimi rozmermi,
konštrukciou a pevnosťou umožňovali použitie paletizačnej a mechanizačnej techniky pri ložných
prácach a preprave.
4. Odosielateľ je povinný zabaliť riadne zásielku tiež vtedy, ak existuje nebezpečenstvo ,že by bez obalu
mohla počas prepravy spôsobiť pre svoje vlastnosti škodu osobám alebo na iných zásielkach a na
dopravnom prostriedku, prípadne na iných zariadeniach dopravcu. Dopravca nepreskúšava, či zásielka
svojou povahou vyžaduje obal, prípadne či použitý obal je riadny. Odosielateľ zodpovedá za škody, ktoré
vznikli chybným alebo nedostatočným obalom počas prepravy na ostatných prepravovaných zásielkach
alebo vozidle.
5. Odosielateľ je povinný označiť zásielku alebo jej jednotlivé kusy, ak to predpisuje tento prepravný
poriadok alebo je to potrebné pre uľahčenie manipulácie so zásielkou alebo pre odstránenie
nebezpečenstva jej poškodenia prípadne jej zámeny. Pri preprave kusových zásielok je odosielateľ
povinný každú zásielku zreteľne a nezmazateľne označiť adresou odosielateľa a príjemcu. Pri označovaní
zásielok obsahujúcich nebezpečné veci odosielateľ je povinný dodržať ustanovenia Európskej dohody o
medzinárodnej cestnej preprave nebezpečných vecí /ADR/.
6. Pokiaľ povaha zásielky vyžaduje, aby s ňou bolo počas nakládky, prepravy a vykládky určitým
spôsobom zachádzané alebo aby bola ukladaná v určitej polohe , je odosielateľ povinný označiť každý
kus zásielky manipulačnou značkou pre označovanie prepravných obalov podľa platných Slovenských
technických noriem /STN/ prípade iných noriem napr. IMO ak zásielka bude prepravovaná aj námornou
dopravou.
7. Ak zistí dopravca pri prevzatí zásielky, že zásielka nevyhovuje podmienkam na balenie a označovanie
tovaru, prepravu odmietne, ak odosielateľ výhradu dopravcu k baleniu a označovaniu zásielky zapísanú
v nákladnom liste alebo inom prepravnom doklade potvrdí, môže dopravca zásielku prevziať k preprave.
8. Dopravca je oprávnený kedykoľvek preskúmať, či zodpovedá zásielka zápisom prepravcu v
prepravných dokladoch / napr. dodacie listy, nákladne listy/ Preskúmanie zásielky na mieste nakládky
alebo vykládky sa vykoná v prítomnosti najmenej jednej osoby, ktorá nie je pracovníkom dopravcu.
9. Ak zistí dopravca ešte pred výjazdom vozidla z miesta nakládky , že k preprave bola prijatá zásielka
vylúčená z prepravy, je povinný ju vrátiť odosielateľovi a odosielateľ je povinný prevziať ju späť.
10. Ak sa zistí pri preberaní zásielky taká chyba, že by jej prepravou mohla byť spôsobená škoda na
vozidle alebo na spolu prepravovanej zásielke, je dopravca oprávnený odmietnuť prijatie zásielky k
preprave, ak bola chyba zistená už počas prepravy, jazdu neruší. Pri prerušení jazdy postupuje dopravca
ako pri ostatných prekážkach pri preprave.
11. Odosielateľ zásielky je povinný dopravcovi odovzdať zásielku v stave spôsobenom na prepravu po
pozemných komunikáciách. Ak zásielka nie je spôsobilá na prepravu alebo sa zistila jej chyba podľa odst.
10, dopravca môže jej prijatie na prepravu odmietnuť. Náklady spojené s pristavením vozidla na
nakládku, zdržaním vozidla pri nakládke spojené s prerušením prepravy podľa ods.10 je povinný
odosielateľ zásielky dopravcovi uhradiť.
12. Ak zásielka je zložená z veľkého počtu kusov, je povinný zisťovať ich počet , len vtedy ak to bolo s
odosielateľom dohodnuté v prepravnej zmluve. Výsledok preskúmania je dopravca povinný zaznamenať
v nákladnom liste alebo vyhotoviť zápis.
13. Hmotnosťou zásielky sa rozumie hmotnosť nákladu vrátane paliet , prepravných skríň,
kontajnerov a pod. a s manipulačnými a prepravnými pomôckami odosielateľa prevzatými zároveň so
zásielkou.
14. Hmotnosť zásielky zisťuje odosielateľ a zodpovedá za tento údaj, ktorý sa uvádza v nákladnom liste
alebo v iných sprievodných dokladoch .
15. Dopravca je oprávnený kedykoľvek preskúmať hmotnosť zásielky, hlavne ak má pochybnosti
správnosti tohto údaju zo strany odosielateľa. Hmotnosť zisťuje úradným vážením alebo výpočtom, ak je
množstvo nákladu udané počtom jednotlivých rovnakých kusov alebo počtom merných jednotiek a
hmotnosť jedného kusa zásielky alebo mernej jednotky je známa, prípadne zistená vážením.
16. Spôsob preskúmania hmotnosti a výsledok preskúmania zaznamenáva dopravca na všetky diely
nákladného listu alebo iného prepravného dokladu.
17. Odosielateľ hradí náklady spojné so zisťovaním hmotnosti zásielky, ak o zistenie hmotnosti požiadal
dopravcu v prepravnej zmluve alebo ak sa odlišuje hmotnosť zásielky zistená dopravcom o viac ako 3%
od hmotnosti uvedenej odosielateľom.
18. Ak o zistenie hmotnosti zásielky požiadal príjemca, je tiež povinný hradiť náklady spojené so
zisťovaním hmotnosti zásielky.
19. Odosielateľ v SR si je vedomý, že ak uvedie bez vedomia vodiča vozidla alebo jeho prevádzkovateľa
pri nakladaní tovaru prekročí najväčšiu prístupnú celkovú hmotnosť vozidla, jazdnej súpravy, môže byť
podľa zákona NR SR č.8/2009 Z.z. o cestnej premávke v znení neskorších predpisov sankcionovaný zo
strany Policajného zboru .
20. Ak dopravca zistí prekročenie dovolenej hmotnosti nákladu resp, jeho zlé rozloženie zavinené
odosielateľom ešte v mieste odoslania, je odosielateľ povinný vykonať vyloženie časti zásielky resp. jej
preloženie. Ak to dopravca zistí až počas prepravy napr. z dôvodu nesprávnych údajov o hmotnosti
zásielky, je oprávnený vykonať vyloženie časti zásielky resp. preloženie na účet a nebezpečie odosielateľ
zásielky. O tom , že zásielka sa bude prekladať, resp. časť vykladať je dopravca povinný informovať . Na
prepravu vyloženej časti zásielky je odosielateľ povinný vystaviť samostatnú objednávku prepravy.
21. Odosielateľ je povinný presne špecifikovať v prepravnej zmluve miesto nakládky a vykládky /presnú
adresu/ a tiež oznámiť dopravcovi prípadne obmedzenia pre vjazd určitých nákladných vozidiel resp. v
určitom čase na miesto nakládky-vykládky. napr. Či miesto neleží v nízko emisnej zóne, v zóne s
obmedzeniami pre vjazd nákladných vozidiel s určitou celkovou hmotnosťou. Odosielateľ je tiež povinný
uviesť dobu prevádzky príjemcu.
22. Nakládku vo všeobecnosti zabezpečuje odosielateľ a vykládku príjemca zásielky, pokiaľ sa dopravca s
prepravcom nedohodli inak.
23. Nakladanie a skladanie tovaru na ceste je dovolené v SR len vtedy, ak to nemožno urobiť
mimo cesty. Náklad sa musí zložiť a naložiť čo najrýchlejšie a tak, aby nebola ohrozená bezpečnosť
cestnej premávky.
24. Osádka vozidla z hľadiska prepravnej zmluvy nemá povinnosť zabezpečiť nakládku a
vykládku vozidla. Dopravca vykonáva nakládku alebo vykládku len v prípade, ak má
k tomu potrebné zariadenia a pracovníkov a je to v prepravnej zmluve výslovne
dohodnuté a za dohodnutý príplatok k cene za prepravu. Osádka vozidla dopravcu z
hľadiska predpisov o bezpečnosti práce nemôže použiť manipulačné zariadenia
prepravcov pokiaľ nebola z ich prevádzkou zaškolená a s písomným súhlasom
prepravcov.
25. Odosielateľ je povinný vykonať včas všetky opatrenia nutné k plynulej nakládke a k
ochrane zásielky pred poškodením. Prepravca je povinný zabezpečiť podmienky pre
bezpečnosť práce a pre hospodárne využitie vozidiel dopravcu. Hlavne je povinný zaistiť,
aby nakladacie a vykladacie miesta boli udržované v stave, ktorý umožňuje rýchlu a
bezpečnú nakládku a vykládku zásielok , zaistiť spevnenie všetkých plôch používaných
k jazde vozidiel vrátane, ako aj dostatočné osvetlenie miest nakládky –vykládky.
26. Vo všeobecnosti za upevnenie nákladu na vozidle zodpovedá prepravca /odosielateľ/,
lebo ten má patričné znalosti týkajúce sa zásielky. Odosielateľ zásielky je povinný
poskytnúť presné informácie o zásielke /hmotnosť, rozmery, kusy/. Ak má odosielateľ
vypracované pokyny pre nakladanie a upevnenie nákladu v cestnej doprave, je
povinný ich dopravcovi v dostatočnom predstihu pred zahájením prepravy poskytnúť v jazyku,
ktorému dopravca rozumie.
27. Vodič /zástupca/dopravcu je povinný sa pri nakládke zúčastniť a prípadne usmerniť
rozloženie nákladu na vozidle. Ak nedbá odosielateľ na pokyny dopravcu a dôjde
preto k chybe v naložení, hlavne v preťažení vozidla, je dopravca oprávnený žiadať preloženie
nákladu na vozidle alebo zloženie nákladu alebo jeho časti. Ak nie je dopravcovi
vyhovené môže odmietnuť vykonanie prepravy, obstarať riadne zloženie a uloženie
nákladu na účet a nebezpečenstvo odosielateľa.
28. Ak zabezpečuje nakládku a vykládku vozidla prepravca, je povinný dbať, aby nedošlo
k poškodeniu vozidla a iných zariadení dopravcu. Hlavne nie je dovolené spúšťať ťažšie náklady z väčšej
výšky na vozidlo.
29. Ak dôjde k väčšiemu znečisteniu ložného priestoru vozidla pri nakládke, vykládke alebo Prepravným
nákladom, je prepravca povinný zaistiť po vyložení na vlastné náklady jeho vyčistenie. Ak prepravca
nesplní túto povinnosť, zaistí vyčistenie na jeho účetdopravca.
30. Ak je nutné vykonať dezinfekciu vozidla , zabezpečuje ju dopravca. Náklady s dezinfekciou spojené
hradí prepravca, ktorého zásielka spôsobila nutnosť dezinfekcie.
31. Z dôvodu poškodenia zásielky pri preprave môže príjemca odmietnuť prijatie zásielky alebo jej časť
len vtedy, ak sa zmenil poškodením stav zásielky do tej miery, že nie je možné ju použiť k pôvodnému
účelu. Príjemca však nie je povinný prevziať zásielku, pokiaľ dopravca nespíše zápis o poškodení zásielky
za prítomnosti obidvoch zúčastnených strán. Zápis je možno urobiť aj v prepravnej listine.
32. Výhrady voči spôsobu nakládky , vykládky prekládky dopravca /člen osádky vozidla/ uplatní voči
odosielateľovi, príjemcovi alebo iným osobám písomnou formou.
33. Za čas zdržania dopravcu pri nakládke alebo vykládke sa považuje; pokiaľ nebolo v prepravnej zmluve dohodnuté ináč; čas od
požadovaného času pristavenia vozidla dopravcu na nakládku alebo vykládku až po začatie nakládky alebo vykládky a každé dopravcom
nezavinené prerušenie týchto prác vrátane vystavenie prepravných dokladov k zásielke. Dopravca má
nárok na úhradu stojného vo výške 60,- € bez DPH za každú začatú hodinu, ktorá uplynie po pristavení vozidla na nakládku alebo vykládku, s
toleranciou 3 hodín od času nakládky a/alebo vykládky, uvedeného v zmluve o preprave. Ak v zmluve o preprave nie je uvedený presný čas,
ale rozpätie (dátum, časové okno, a pod.), je pre vznik nároku na úhradu stojného podľa tohto písmena rozhodujúci skutočný čas pristavenia
vozidla na nakládku a/alebo vykládku, pričom tolerancia 3 hodín od pristavenia vozidla zostáva zachovaná. Pre vylúčenie pochybností zmluvné
strany uvádzajú, že stojné podľa tohto bodu nie je zmluvnou pokutou, ale náhradou za stratu času. Z tohto dôvodu sa na stojné podľa tohto
písmena vzťahuje rovnaký účtovný režim, aký sa vzťahuje na cenu prepravy.
Oddiel II
Spôsob uzavretia a platnosť zmluvy o preprave vecí vo vnútroštátnej
cestnej nákladnej doprave.
Článok 6
Základné ustanovenia k zmluve o preprave vecí vo vnútroštátnej cestnej nákladnej
Doprave.
1) Ak si prepravu u dopravcu objedná podnikateľský subjekt a dôjde k uzavretiu zmluvy o preprave,
bude sa riadiť ustanoveniami §§610-629 o zmluve o preprave vecí podľa Zákona
č.513/1991Zb.OZ.
2) Zmluvou o preprave vecí sa dopravca zaväzuje odosielateľovi, že prepraví vec /zásielku/z
určitého miesta /miesto odoslania/ do určitého iného miesta/miesto určenia/a odosielateľ sa
zaväzuje zaplatiť mu odplatu /prepravné/.
3) Dopravca je oprávnený požadovať, aby mu odosielateľ potvrdil požadovanú prepravu v
prepravnom doklade a odosielateľ je oprávnený požadovať, aby mu dopravca písomne potvrdil
prevzatie zásielky.
4) Ak sú na vykonanie dopravy potrebné osobitné listiny, je odosielateľ povinný odovzdať ich
dopravcovi najneskôr pri odovzdaní zásielky na prepravu. Odosielateľ zodpovedá za škodu
spôsobenú dopravcovi neodovzdaním týchto listín alebo ich nesprávnosťou.
5) Ak nevyplýva zo zmluvy niečo iné, zmluva zaniká, ak odosielateľ nepožiadal dopravcu o prevzatie
zásielky v čase určenom v zmluve, inak do 6 mesiac od uzavretia zmluvy.
6) Dopravca je povinný prepravu vykonať do miesta určenia s odbornou starostlivosťou V
dohodnutej lehote, inak bez zbytočného odkladu. Pri pochybnostiach začína lehota plynúť
dňom nasledujúcim po prevzatí zásielky dopravcom.
7) Ak je dopravcovi známy príjemca zásielky, je povinný doručiť mu zásielku, alebo ak má podľa
zmluvy príjemca zásielku v mieste určenia vyzdvihnúť, oznámiť mu ukončenie prepravy.
8) Dokiaľ dopravca zásielku nevydal príjemcovi, je odosielateľ oprávnený požadovať, aby preprava
bola prerušená a zásielka mu bola vrátená, alebo aby ňou bolo naložené inak, a uhradí účelné
vynaložené náklady s tým spojené.
9) Ak si prepravu vecí objedná u dopravcu fyzická osoba nepodnikateľ, dôjde k uzatvoreniu Zmluvy
o preprave nákladu podľa §765 zákona 40/1964 Zb. OZ v znení neskorších predpisov. Prepravný
poriadok pre Phoenix Travel & Transportation s.r.o ,, Agátova 426/8 SK02061 Lednické Rovne .Prepravný poriadok cestnej
nákladnej dopravy.
Článok 7
Povinnosti objednávateľa prepravy a príjemcu zásielky.
1. Objednávateľ prepravy je povinný poskytnúť dopravcovi správne údaje o obsahu zásielky a jeho
povahe a zodpovedá za škodu spôsobenú dopravcovi porušením tejto povinnosti.
2. Odosielateľ je povinný prepravu u dopravcu si objednať. Forma objednávky e-mailom, faxom,
prípadne telefonicky, ak bude následne vystavená písomná forma objednávky pokiaľ sa
dopravca s odosielateľom nedohodnú inak.
3. Objednávku prepravy je možno vystaviť na jednu prepravu alebo určitý počet prepráv. Ak sa
prepravy budú opakovať a preprava bude trvať dlhšie obdobie je výhodnejšie uzatvoriť rámcovú
prepravnú zmluvu.
4. Objednávka prepravy musí obsahovať údaje potrebné na realizáciu prepravy a vystavení faktúry
podľa platnej legislatívy. Pre správne uzavretie prepravnej zmluvy musí objednávka obsahovať
nasledovné údaje: obchodné meno objednávateľa prepravy , adresu, IČO. IČ DPH, e-mail, číslo
telefónu, podľa potreby iné kontaktné údaje, informácie o zásielke /druh, hrubú hmotnosť,
vrátane obalu a aj palety/ počet kusov, rozmery, požiadavky na upevnenie a pod. miesto
odoslania a miesto určenia zásielky /presnú adresu/ ak je požadovaný tak aj čas nakládky a čas
vykládky dohodnutú odplatu za vykonanie prepravy / cena za prepravu/
5. Objednávka prepravy musí byť podaná tak, aby medzi dňom prevzatia objednávky dopravcom a
dňom požadovanej prepravy uplynuli dva pracovné dni pokiaľ nebolo dohodnuté inak.
6. Ak sú na vykonávanie prepravy potrebné osobitné listiny, je odosielateľ povinný odovzdať ich
dopravcovi najneskôr pri odovzdaní zásielky na prepravu. Odosielateľ zodpovedá za škodu
spôsobenú dopravcovi ich neodovzdaním alebo ich nesprávnosťou.
7. Objednávateľ je povinný pri objednaní prepravy informovať dopravcu o vyššej cene zásielky ako
je bežná trhová cena.
8. Pri preprave tovaru, ktorého cena je vyššia ako 55,000 EUR je objednávateľ povinný oznámiť a
dokladovať dopravcovi túto hodnotu vzhľadom na poistenie zodpovednosti dopravcu pri
preprave zásielky.
9. Dopravca je povinný na požiadanie odosielateľa prevzatie zásielky písomne potvrdiť.
10. Prepravná zmluva vzniká medzi objednávateľom a dopravcom:
a. prijatím objednávky
b. ak ide o prepravu, ktorú nie je potrebné objednať, tak započatím prepravy
c. prevzatím zásielky k prepravy
11. Objednávka je prijatá:
a. ak dôjde k ústnej alebo telefonickej dohode dopravcu a odosielateľa o rozsahu, čase,
prípadne o spôsobe vykonania požadovanej prepravy
b. okamžikom, keď písomne, e-mailom , faxom alebo iným hodnoverným spôsobom
potvrdenie dopravcom o jej prijatí došlo objednávateľovi, ak žiada odosielateľ takto
potvrdenie, je dopravca povinný vyhovieť.
c. započatím objedanej prepravy dopravcom pokiaľ nebola objednávka prijatá podľa
predchádzajúcich bodov.
12. Ak vyhovie dopravca návrhu príjemcu zásielky na jej ďalšiu prepravu inému príjemcovi vzniká
nová prepravná zmluva.
13. Pri prijatí objednávky prepravy alebo uzavretí prepravnej zmluvy môže dopravca požadovať od
objednávateľa prepravy zloženie zálohy až do výšky 80% z dohodnutej ceny. Dopravca je
povinný prijatie zálohy náležite potvrdiť a vystaviť požadované daňové doklady /zálohovú
faktúru/.
14. Až do vydania zásielky má odosielateľ právo dávať za podmienok ustanovených týmto
prepravným poriadkom dopravcovi nové príkazy.
15. Dopravcovi prislúcha dohodnutá odplata ak nebola dohodnutá odplata obvyklá v čase uzavretia
zmluvy s prihliadnutím na obsah záväzku dopravcu.
16. Dopravcovi vzniká nárok na prepravné po vykonaní prepravy do miesta určenia, ak zmluva
neurčuje za rozhodnú inú cenu.
17. Ak nemôže dopravca dokončiť prepravu pre skutočnosť, za ktoré nezodpovedá, má nárok na
pomernú časť prepravného s prihliadnutím na už uskutočnenú prepravu.
18. Ak je zmluvne určený príjemca zásielky, nadobúda práva zo zmluvy, keď požiada o vydanie po jej
dôjdení do miesta určenia alebo po uplynutí lehoty dodania. Týmto okamihom prechádzajú na
príjemcu aj nároky týkajúce sa škody na zásielke. Dopravca zásielku príjemcovi nevydá, ak by to
bolo v rozpore s pokynmi danými mu odosielateľom.v tomto prípade má naďalej právo nakladať
so zásielkou odosielateľ. Ak určí odosielateľ dopravcovi inú osobu ako príjemcu, nadobúda táto
osoba práva zo zmluvy tým istým spôsobom ako pôvodný príjemca.
19. Prijatím zásielky preberá príjemca ručenie za úhradu pohľadávok dopravcu voči odosielateľovi za
zmluvy týkajúce sa prepravy prevzatej zásielky.
20. Dopravca má na zabezpečenie svojich nárokov vyplývajúcich zo zmluvy zádržné parvo k zásielke,
dokiaľ môže s ňou nakladať.
21. Ak viazne na zásielke niekoľko zádržných práv, má zádržné právo dopravcu prednosť Pred
zádržnými právami vzniknutými predtým.
22. Zádržné právo dopravcu má prednosť pred zádržným právom zasielateľa.
Článok 8
Zodpovednosť dopravcu za škodu na zásielke a za nedodržanie podmienok prepravy
1. Dopravca zodpovedá za škodu na zásielke, ktorá vznikla po jej prevzatí dopravcom až do jej
vydania príjemcovi, ibaže ju dopravca nemohol odvrátiť pri vynaložení odbornej starostlivosti.
2. Za škodu na zásielke dopravca nezodpovedá, ak preukáže že bola spôsobená:
a. odosielateľom, príjemcom alebo vlastníkom zásielky,
b. vadou alebo prirodzenou povahou obsahu zásielky vrátane obvyklého úbytku,
c. okolnosťou, ktorú dopravca nemohol odvrátiť, ide tu o prípady vyššej moci
napr. poškodenie nákladu pri záplavách, zemetrasení, požiari, pádu lavíny a pod.,
d. vadným obalom, na ktorý dopravca upozornil odosielateľa pri prevzatí zásielky na
prepravu, a ak bol vydaný nákladný list, bola v ňom vadnosť obalu poznamenaná, ak
neupozornil dopravcu na vadnosť obalu, nezodpovedá dopravca za škodu na zásielke
vzniknutú v dôsledku tejto vadnosti len vtedy, ak vadnosť nebola pri prevzatí zásielky
poznateľná. Dopravca má právo zapísať výhrady k obalu a stavu do prepravného
dokladu resp. dodacieho listu.
3. Pri škode na zásielke vzniknutej podľa odseku (2) je dopravca povinný vynaložiť odbornú
starostlivosť, aby škoda bola čo najmenšia.
4. Pri strate alebo zničení zásielky je dopravca povinný nahradiť cenu, ktorú zásielka mala v čase ,
keď bola odovzdaná dopravcovi.
5. Pri poškodení alebo znehodnotení zásielky je dopravca povinný nahradiť rozdiel medzi cenou,
ktorú mala zásielka v čase jej prevzatia dopravcom a cenou, ktorú by v tom čase mala poškodená
alebo znehodnotená zásielka.
6. Pri zmluve o preprave nákladu podľa Občianskeho zákonníka je dopravca povinný pri strate
alebo zničení zásielky nahradiť cenu, ktorú mala stratená alebo zničená zásielka v čase , keď bola
prevzatá na prepravu. Okrem toho je povinný znášať účelne vynaložené náklady vzniknuté v
súvislosti s prepravou stratenej alebo zničenej zásielky. Pri poškodení alebo čiastočnej strate
zásielky uhrádza dopravca sumu, o ktorú bola Zásielka znehodnotená, ak je účelné vykonať
opravu , uhrádza dopravca náklady opravy. Dopravca je povinný vykonať prepravu s odbornou
starostlivosťou a v určenej lehote. Za Iné škody z nákladnej prepravy , ako sú škody na
prepravovanej zásielke, zodpovedá Dopravca , len ak boli spôsobené prekročením dodacej
lehoty. Dopravca za škodu Spôsobenú prekročením dodacej lehoty zodpovedá do výšky
prepravného. Odosielateľ alebo príjemca musia škodu spôsobenú dopravcovi jednoznačne
preukázať.
7. Dopravca je povinný urýchlene podať odosielateľovi správu o škode na zásielke vzniknutej do jej
odovzdania príjemcovi. Ak však príjemca nadobudol právo na vydanie je povinný túto správu
podať príjemcovi. Dopravca zodpovedá za škodu spôsobenú odosielateľovi alebo príjemcovi
porušením tejto povinnosti.
8. Ak hrozí bezprostredne podstatná škoda na zásielke a ak nie je čas vyžiadať si pokyny
odosielateľa alebo ak váha odosielateľ s takými pokynmi, môže dopravca zásielku vhodným
spôsobom predať na účet odosielateľa.
9. Dopravca môže svoj záväzok plniť pomocou ďalšieho dopravcu a zodpovedá pritom akoby
prepravu uskutočnil sám.
10. Za škodu spôsobenú odosielateľovi neuskutočnením prepravy, o ktorej bola už dohodnutá
písomná prepravná zmluva zodpovedá dopravca len do výšky preukázaných výdajov spojených
so zbytočnou prípravou zásielky k preprave.
11. Právo na náhradu škody musí odosielateľ uplatniť u dopravcu len písomne, pričom svoje
požiadavky musí zdôvodniť. Ďalej musí pripojiť doklady preukazujúce oprávnenosť jeho nároku a
správnosť výšky požadovanej čiastky a príslušný diel prepravného dokladu.
12. Právo na náhradu škody si musí odosielateľ uplatniť u dopravcu do šiestich mesiacov od vydania
zásielky príjemcovi alebo ak k vydaniu zásielky nedošlo do šiestich mesiacov od prevzatia
zásielky na prepravu, inak právo zanikne.
Článok 9
Podmienky zmeny prepravnej zmluvy a odstúpenia od zmluvy.
1. Až do vydania zásielky môže odosielateľ požadovať, aby doprava bola prerušená a zásielka mu
bola vrátená, alebo aby s ňou bolo naložené inak po dohode s dopravcom a odosielateľ je
povinný uhradiť účelné vynaložené náklady s týmto spojené.
2. Príjemca zásielky môže navrhnúť, aby mu bola vydaná na inom mieste vykládky.
3. Prepravné a ostatné náklady spojené s realizáciou zmeny prepravnej zmluvy podľa ods,1 hradí
odosielateľ a podľa odst.2 príjemca.
4. O návrhu zmeny prepravnej zmluvy platia tiež ustanovenia čl.7.
5. Ak po dojednaní prepravnej zmluvy zanikne potreba prepravy, je odosielateľ povinný oznámiť to
bez meškania dopravcovi.
6. Ak bola preprava odvolaná až do výjazdu vozidla na dojednané miesto nakládky alebo vozidlo
bolo už na takéto miesto pristavené a k podaniu zásielky k preprave nedošlo z príčiny na strane
odosielateľa, prislúcha dopravcovi náhrada za vynaložené náklady.
7. Ak dopravca nemôže vykonať dohodnutú prepravu alebo ju nemôže vykonať za dohodnutých
podmienok, je povinný a to bez meškania oznámiť odosielateľovi. ak nevyhovujú odosielateľovi
nové podmienky navrhované dopravcom. Je oprávnený od prepravnej zmluvy odstúpiť, od
zmluvy môže odstúpiť aj vtedy, ak nebolo vozidlo bez predchádzajúcej dohody s odosielateľom
pristavené do troch hodín od dohodnutého času pristavením vozidla.
8. Ak sa vyskytne po prijatí zásielky na prepravu prekážka, pre ktorú nie je možné prepravu
započať alebo v nej pokračovať alebo nie je možné vykonať vydanie zásielky a s odosielateľom
nebol dohodnutý ďalší postup pre takýto prípad, je dopravca povinný vyžiadať si bez meškania
návrh odosielateľa.
9. Dopravca nemusí vyrozumieť odosielateľa, ak ide o prekážku prechodného rázu / napr.
nutnosť preloženia zásielky/, a dosiahnutie jeho návrhu by si vyžiadalo dlhšej doby, než bude
potrebná k odstráneniu prekážky.
10. Ak pominie prekážka skôr ako bol vykonaný dodatočný návrh odosielateľa, postupuje dopravca
podľa pôvodne dohodnutých podmienok. Odosielateľ môže v prepravnej listine dať návrh, ako
so zásielkou naložiť pre prípad vzniku prekážky pri preprave pri plnení.
11. Ak nie je možno podľa predchádzajúcich ustanovení zásielku vydať príjemcovi ani vrátiť
odosielateľovi , obstará dopravca jej uloženie, o uložení zásielky dopravca bez meškania
vyrozumie odosielateľa. Náklady spojené so skladovaním hradí odosielateľ.
Článok 10
Prepravné listiny v nákladnej cestnej doprave.
1. Prepravná listina ako prepravný doklad sprevádza zásielku až do jej vydania, prípadne likvidácie.
Prepravnú listinu je povinný riadne vyplnenú odovzdať dopravcovi odosielateľ alebo je povinný
údaje týkajúce sa zásielky dopravcovi poskytnúť a po zapísaní napr. dopravcom do nákladného
listu ich podpisom potvrdiť alebo dopravca sa môže dohodnúť inak.
2. Prepravná listina sa odovzdáva dopravcovi ak nebolo dohodnuté inak spolu so zásielkou.
3. Prepravná listina musí obsahovať najmenej tieto údaje:
a. názov (meno) odosielateľa a príjemcu,
b. obvyklé pomenovanie obsahu zásielky a jej obalu,
c. počet kusov
d. celkovú hmotnosť zásielky
e. miesto nakládky a miesto vykládky
f. dátum a potvrdenie prevzatia zásielky dopravcom a príjemcom
g. miesto pre výhrady dopravcu
4. Prepravnou listinou vo vnútroštátnej cestnej nákladnej doprave je :
a. prepravný list vyplnený a odovzdaný odosielateľom
b. dodací list, pokiaľ vyhovuje uvedeným podmienkam
5. Ak sa nakladá alebo vykladá zásielka na viacerých miestach , je odosielateľ povinný odovzdať pre
každú časť zásielky samostatnú prepravnú listinu. Pre niektoré druhy prepráv môžu byť údaje
prepravnej listiny zjednodušené.
6. Dopravca a prepravcovia (odosielateľ a príjemca) zodpovedajú za správnosť a úplnosť údajov,
ktoré zapisujú do prepravnej listiny.
7. Dopravca má právo zapísať do prepravnej listiny výhrady dopravcu k druhu použitého vozidla na
základe požiadavky objednávateľa prepravy, stave zásielky, jej obalu, počtu kusov a spôsobu
nakládky.
Oddiel III
Spôsob uzavretia a platnosť zmluvy o preprave vecí v medzinárodnej
cestnej nákladnej doprave.
Článok 11
Základné ustanovenie k zmluve o preprave vecí
1. Vzhľadom na ustanovenie § 756 Obchodného zákonníka pre oblasť medzinárodnej dopravy tieto
dohody, dohovory a zmluvy majú prednosť pred zákonnou úpravou platnou v SR. Tie časti
jednotlivých článkov prepravného poriadku, ktoré sú upravené v medzinárodných zmluvách ,
nákladnej doprave CMR , vyhláška Ministerstva zahranič. vecí č. 11/1975 Zb. v znení neskorších
zmien a doplnkov odlišne, sa pri prepravách v medzinárodnej cestnej doprave nepoužijú.
2. Dohovor CMR sa vzťahuje na každú zmluvu o preprave zásielok za odplatu cestným vozidlom, ak
miesto prevzatia zásielky a predpokladané miesto dodania , ako sa uvádza v zmluve ležia v dvoch
rôznych štátoch , z ktorých aspoň jeden je zmluvným štátom Dohovoru CMR.
3. Dohovor CMR sa nevzťahuje:
a. na prepravy vykonané v rámci medzinárodných poštových zmlúv
b. na prepravy mŕtvol
c. na prepravy sťahovaných zvrškov.
4. Dohovor CMR platí pre celú trasu prepravy a nezávisle na tom, aká je dĺžka cesty v SR a v
zahraničí. Po tejto stránke dohovorov CMR vyradzuje z platnosti vnútroštátne prepravné
predpisy.
5. Dohovor CMR sa vzťahuje na prepravy cestnou nákladnou prepravou, pri ktorej môžu byť
použité motorové vozidlá, ťahače, návesové súpravy, prívesy a kontajnery,
Článok 12
Povinnosti objednávateľa prepravy a príjemcu zásielky.
1. Objednávateľ prepravy najčastejšie odosielateľ zodpovedá za škody spôsobené vadami obalu
zásielky a je povinný pripojiť k nákladnému listu alebo dať dopravcovi k dispozícií doklady
potrebné k colnému a ďalším úradným jednaniam vykonávaným pred vydaním zásielky a
poskytnúť mu všetky informácie o ktoré požiada.
2. Odosielateľ je oprávnený disponovať so zásielkou, hlavne môže požadovať na dopravcovi
zastavenie prepravy, zmenu miesta dodania alebo vydanie zásielky inému príjemcovi, než ktorý
je uvedený v nákladnom liste.
3. Právo disponovať so zásielkou zaniká ak dopravca odovzdá druhý diel nákladného listu
príjemcovi a ten potvrdí prijatie zásielky.
Článok 13
Prepravné listiny v medzinárodnej cestnej nákladnej doprave.
1. Dokladom o uzavretí prepravnej zmluvy je nákladný list, ktorý je vierohodným dokladom o
uzavretí a obsahu prepravnej zmluvy, ako aj o prevzatí zásielky dopravcom. Ak neexistuje
nákladný list , ak sa stratil alebo má nejaké nedostatky , nedotkne sa to síce platnosti uzavretej
prepravnej zmluvy (vzťahujú sa na ňu aj naďalej ustanovenia Dohovoru CMR), avšak jeho
existencia je nevyhnutná pre niektoré okolnosti, ktoré umožňujú vykonávanie Dohovoru CMR a
dôkaznú moc v prípade sporov. Medzinárodný nákladný list je tiež dôkazom o mieste nakládky a
vykládky a pri prechode colných hraníc je povinným dokladom.
2. Pre každú zásielku musí byť vystavený samostatný nákladný list CMR. Za samostatnú zásielku sa
považuje každá zásielka odoslaná jedným odosielateľom pre jedného prjemcu a v jednom
vozidle alebo súprave. V jednom vozidle môže byť niekoľko samostatných zásielok. Ak je
potrebné zasielku naložiť na niekoľko vozidiel, alebo ide o rôzne druhy alebo samostatné časti
zásielky, majú odosielateľ alebo dopravca parvo žiadať o vystavenie toľko nákladných listov,
koľko vozidiel má byť použitých alebo koľko druhov alebo samostatne častí sa má nakladať .
3. Nákladný list musí obsahovať tieto údaje:
a. miesto a dátum vystavenia
b. meno a adresu odosielateľa
c. meno a adresu dopravcu
d. miesto a dátum prevzatia zásielky (nakládka) a miesto jej určenia (vykládka)
e. nemo a adresu príjemcu (aj DIČ)
f. pomenovanie prepravovaných vecí (označenie tovaru) a druh obalu, pri
veciach nebezpečnej povahy ich všeobecne uznávané označenie (podľa
dohody ADR)
g. počet kusov, ich zvlášte značky a čísla
h. celkovú hmotnosť zásielky alebo iným spôsobom vyjadrené množstvo tovaru
napr.m3 (ak je poznámka v nákladnom liste o úradnom vážení alebo počítaní
tovaru, musí byť k nákladnému listu pripojený doklad, ktorý vodič odovzdá
príjemcovi zásielky)
i. náklady spojené s prepravou (dovozné, vedľajšie poplatky, clá a ostatné
výdaje vznikajúce od okamžiku uzavretia zmluvy až do vydania zásielky
j. pokyny potrebné pre colné a iné úradné jednanie (napr. vstupné colné úrady,
ktoré zároveň musia súhlasiť s údajmi uvedenými v karnete TIR, ak sa pri
preprave používa)
k. údaj o tom že preprava aj napriek akejkoľvek opačnej doložke podlieha
ustanoveniam Dohovoru CMR
4. Nákladný list musí poprípade obsahovať ešte tieto údaje:
a. zákaz prekládky
b. výdavky, ktoré preberá odosielateľ na seba
c. výšku dobierky, ktorá má byť vybratá pri dodaní zásielky
d. cenu zásielky a sumu
e. pokyny odosielateľa dopravcovi týkajúce sa poistenia zásielky
f. dohodnutú lehotu, v ktorej sa má preprava uskutočniť
g. zoznam dokladov odovzdaných dopravcovi
5. Jednotlivé strany, ktoré sa zúčastňujú na preprave môžu do nákladného listu zapísať ešte aj
iné údaje, ktoré pokladajú za užitočné.
6. Vyplnenie nákladného listu je vecou odosielateľa. Preto tiež on zodpovedá za správnosť údajov
obsiahnutých v nákladnom liste, a to aj vtedy, ak príslušné údaje na žiadosť odosielateľa uvedie
do nákladného listu zástupca dopravcu. Odosielateľ zodpovedá za všetky výdavky a škody, ktoré
vzniknú dopravcovi v dôsledku nepresnosti alebo neúplnosti: údajov uvedených v ods.3 písm. b),
d), e), f), g), h), j) údajov uvedených v ods. 4 všetkých ostatných údajov alebo pokynov, ktoré dal
pre vystavenie nákladného listu alebo za účelom ich zaznamenania v nákladnom liste
7. Pri prevzatí zásielky k preprave dopravca preskúma správnosť údajov v nákladnom liste o počte
kusov a ich značkách a číslach a zjavný stav zásielky a jej obalu. Ak nemá dopravca vhodné
prostriedky, aby mohol preskúmať správnosť údajov o počte Kusov a ich značkách a číslach
zapíše do nákladného listu výhrady aj s ich odôvodnením. Rovnako musí odôvodniť všetky
výhrady, ktoré urobil k zjavnému stavu zásielky a jej obalu.
8. Dopravca uvedie svoju výhradu na prvú kópiu nákladného listu skôr než ju odovzdá
odosielateľovi, je to určená kolónka 18 na formulári nákladného listu CMR. Zoznam najčastejšie
používaných výhrad dopravcom je nasledovný:
– Výhrada k vozidlu
1. Otvorené vozidlo bez plachty podľa dohody s odosielateľom
Výhrada k baleniu tovaru
2. Nezabalené
3. Poškodený obal
4. Nedostatočný obal
Výhrada k počtu, označeniu a číslovaniu kusov zásielky (sudy, vrecia, kusy atď.)
5. Kontrola nie je možná z týchto dôvodov:
a) nakládku vykonal odosielateľ,
b) poveternostné podmienky,
c) veľký počet balených kusov,
d) zaplombovaný kontajner.
Výhrada k stavu prevzatého tovaru
1. V zjavne zlom stave
2. Poškodený
3. Premočený
4. Zmrznutý
5. Nechránený proti poveternostným vplyvom a v tomto stave je prepravovaný na žiadosť odosielateľa
Výhrada k nakládke, zabezpečeniu nákladu vykládke
Nakládku a zabezpečenie nákladu realizoval:
1. Odosielateľ
2. Vodič za nevhodných poveternostných podmienok na žiadosť odosielateľa
Vykládku realizoval:
1. Príjemca
2. Vodič za nevhodných poveternostných podmienok na žiadosť príjemcu
Dopravca môže formulovať a uviesť do kolónky 18 nákladného listu CMR alebo iným vhodným spôsobom aj iné výhrady.
9. Nákladný list je, pokiaľ nie je preukázaný opak vierohodným dokladom o uzavretí obsahu prepravnej zmluvy, ako aj o prevzatí zásielky
dopravcom. Ak nie však nákladný list k dispozícií platí prepravná zmluva, ak je jej uzavretie preukázané ináč.
Článok 14
Zodpovednosť dopravcu za škodu na zásielke a za nedodržanie podmienok prepravy.
1. Dopravca zodpovedá za úplnú alebo čiastočnú stratu zásielky alebo za jej poškodenie, ktoré
vznikne od okamžiku prevzatia zásielky k preprave až do okamžiku jej vydania, ako aj za
prekročenie dodacej lehoty. Dopravca sa neberie na zodpovednosť, ak strata zásielky, jej
poškodenie alebo prekročenie dodacej lehoty bolo zavinené oprávneným príkazom, ktorý nebol
zavinený nedbalosťou dopravcu, vlastnou vadou zásielky alebo okolnosťami, ktoré dopravca
nemôže odvrátiť a ich následky odstrániť nie je v jeho moci.
2. Dopravca je podľa Dohovoru CMR zbavený zodpovednosti, ak vznikne strata alebo poškodenie
zo zvláštneho nebezpečia súvisiaceho s jednou alebo viacerými nasledujúcich skutočností:
použitie otvorených vozidiel bez plachiet, ak takéto použitie bolo výslovne dojednané a
poznamenané v nákladnom liste chýbajúci obal alebo chybný obal zásielky, ktorá je pre svoju
povahu, ak nie je riadne zabalená alebo ak nie je balená vôbec, je vystavená stratám alebo
poškodeniu manipulácia, naloženie, uloženie alebo vyloženie zásielky odosielateľom, príjemcom
alebo osobami konajúcimi za odosielateľa alebo príjemcu prirodzená povaha určitého tovaru ,
pre ktorú podlieha úplnej alebo čiastočnej strate alebo poškodeniu, najmä lomom, hrdzou,
vnútorným kazením, vysychaním, unikaním, normálnym úbytkom alebo pôsobením hmyzu alebo
hlodavcov, nedostatočné alebo chybné značky alebo čísla jednotlivých kusov zásielky, preprava
živých zvierat
3. Oprávnený môže považovať zásielku bez ďalších dôkazov za stratenú, ak nebola vydaná do 30
dní po uplynutí dojednanej dodacej lehoty a pokiaľ nebola lehota dojednaná do 60 dní po
prevzatí zásielky dopravcom k preprave.
4. Ak má dopravca povinnosť nahradiť škodu za úplnú alebo čiastočnú stratu zásielky, vypočíta sa
náhrada z hodnoty zásielky v mieste, dobe jej prevzatia na prepravu a to podľa burzovej
prípadne bežnej trhovej ceny.
5. Náhrada škody nesmie presahovať8,33 jednotiek početných nazývaných „zvláštne práva
Čerpania SDR“ za kg chýbajúcej alebo poškodenej hrubej hmotnosti zásielky. Hodnotu SDR voči
Eur a ostatným menám vyhlasuje Medzinárodný menový fond ( "http://www.imf.org" www.imf.org). Čiže berie na kurz SDR voči Eur v deň prevzatia zásielky
dopravcom na prepravu.
6. Ak je prekročená dojednaná dodacia lehota a oprávnený preukáže, že vznikla škoda z tohto
dôvodu je dopravca povinný hradiť škodu len do výšky dovozného.
7. Ďalšie podrobnosti týkajúce sa zodpovednosti dopravcu sú uvedené v Dohovore o prepravnej
zmluve v medzinárodnej cestnej nákladnej doprave CMR.
8. Žalobu je vo veciach prepráv podliehajúcich Dohovoru CMR možno podať voči dopravcovi, ktorý
vydal tento poriadok len na štátnom súde na území SR.
Článok 15
Podmienky zmeny prepravnej zmluvy a odstúpenia od zmluvy.
1. Ak je plnenie prepravnej zmluvy podľa podmienok stanovených v nákladnom liste, v dôsledku
prekážok v doprave z akéhokoľvek dôvodu nemožné, je dopravca povinný si vyžiadať pokyny od
osoby oprávnenej disponovať so zásielkou
2. Ak však dovoľujú okolnosti vykonanie prepravy za podmienok odchyľujúcich sa od podmienok
stanovených v nákladom liste a dopravca nemohol obdržať v primeranom čase pokyny od
oprávnenej osoby, dopravca má vykonať také opatrenia, ktoré považuje za najlepšie v záujme
oprávnenej osoby ( napr. odvrátenie škody, ktoré si vynucuje rýchle jednanie), Ak sa potom, čo
zásielka došla na miesto dodania vyskytnú prekážky v dodaní, je dopravca povinný si vyžiadať
pokyny odosielateľa. Dopravca má nárok na náhradu výdavkov vzniknutých vyžiadaním alebo
vykonaním pokynov, pokiaľ tieto výdavky nevzniknú jeho zavinením.
3. Vo výnimočných prípadoch môže dopravca dokonca pristúpiť aj k predaju zásielky bez toho, aby
vyčkal pokynov oprávneného (odosielateľ), ak sa jedná o zásielky podliehajúce rýchlej skaze
alebo keď ospravedlňuje takýto postup stav zásielky alebo ak výdavky za úschovu sú neúmerné
hodnote zásielky. K predaju môže pristúpiť ak nedostal v primeranej lehote od oprávneného
opačné pokyny. Postup pri predaji sa riadi právnym poriadkom a zvyklosťami miesta, kde sa
zásielka nachádza. Výťažok z predaja po odčítaní čiastok zásielkou viazaných (napr. prepravné) je
nutné dať k dispozícií oprávnenému (najčastejšie odosielateľovi zásielky).
Článok 16
Exportné zaclenie / importné preclenie zásielok do/z Nórska ,Švajčiarska, Lichtenštajnska, Severného Írska a Veľkej Británie.
a) export do N,CH,FL,UK: zaclenie v krajine odoslania zabezpečí odosielateľ (voľná boba pre colné konanie je max 2 hodiny) / následné importné colné
konanie zabezpečí príjemca v N,CH,FL ,UK pomocou colného agenta (voľná doba max 2 hodiny)
Príjemca je povinný (ešte pred príchodom vozidla na hraničný prechod spomínaných krajín ) zabezpečiť aby vyčíslená DPH a colný dlh boli na účte určenej colnice včas. Pre
prípad čakania, bude účtovaná sankcia vo výške 25 € za každú začatú hodinu čakania + prípadné vzniknuté parkovné .
b) import z N,CH,FL,UK: zaclenie zásielky prebehne v N,CH,FL,UK pomocou colného agenta (zabezpečuje odosielateľ) a následné colné konanie v krajine
príjemcu zabezpečí príjemca zásielky (max doba na zaclenie v N,CH,FL,UK a vyclenie v krajine príjemcu sú 2 hodiny) .Príjemca je povinný (ešte pred príchodom vozidla na hraničný prechod cieľovej destinácie) zabezpečiť aby vyčíslená DPH a colný dlh boli na účte určenej colnice včas. Prípadné vzniknuté čakanie bude sankcionované sumou 25 € za každú začatú hodinu čakania + prípadné vzniknuté parkovné.
Oddiel IV
Záverečné ustanovenia
Článok 17
Reklamačné konanie.
1. Reklamačné lehoty a premlčanie doby na uplatňovanie nárokov odosielateľa alebo príjemcu
vyplývajúce z prepravnej zmluvy s dopravcom sú uvedené pre vnútroštátnu cestnú nákladnú
dopravu vykonávanú v Slovenskej republike v Obchodnom zákonníku a Občianskom zákonníku.
2. Reklamačné lehoty a premlčanie doby na uplatnenie nárokov odosielateľa alebo príjemcu
vyplývajúce z prepravnej zmluvy s dopravcom sú uvedené pre medzinárodnú cestnú nákladnú
dopravu v Dohovore o prepravnej zmluve v medzinárodnej cestnej nákladnej doprave (CMR).
3. Oprávnený (prepravca alebo zasielateľ) musí reklamovať u dopravcu všetky práva vyplývajúce z
prepravy písomne
4. Vrátenie zaplatenej sumy za prepravu je oprávnený (prepravca alebo zasielateľ) žiadať len ak ju
preukázateľne dopravcovi uhradil.
Článok 18
Zverejnenie prepravného poriadku cestnej nákladnej dopravy a jeho platnosť.
1. Podľa zákona NR SR č.56/2012 Z.z. o cestnej doprave, dopravca zverejnil tento prepravný
poriadok na svojom webovom sídle http://www.phoenixtraveler.sk a je k dispozícií aj v sídle dopravcu.
2. Tento prepravný poriadok je platný od 01.08.2025
3. Podľa zákona NR SR č. 56/2012 Z.z. o cestnej doprave zverejnený prepravný poriadok je
súčasťou návrhu dopravcu na uzavretie prepravnej zmluvy a po jej uzatvorení je jeho obsah
súčasťou zmluvných práv a povinností účastníkov zmluvy.
4. Objednávateľ prepravy (prepravca) je pred podpísaním zmluvy o preprave vecí resp. nákladu
povinný sa s týmto prepravným poriadkom oboznámiť.
Článok 19
Zmeny v prepravnom poriadku cestnej nákladnej dopravy
1. Všetky zmeny prepravného poriadku sú platné dňom ich zverejnenia a sprístupnenia na
webovom sídle dopravcu.
2. Ak bude prepravný poriadok podstatne zmenený alebo podstatne doplnený, dopravca zabezpečí
jeho zverejnenie a sprístupnenie v úplnom znení.
Lednické Rovne 01.08.2025 Robert Šupol
konateľ